Hogyan kezeljük az egocentrikus személyiségeket?

2025. március 13.

Akik korábban már foglalkoztak önző, egocentrikus személyiségekkel, jól tudják, hogy a velük való kommunikáció gyakran kihívásokkal jár. Ezek az emberek sokszor érzékenyek a kritikára, miközben önmagukat boldogan helyezik mindenki más elé. 

Az ilyen típusú kapcsolatok kezelésére érdemes néhány bevált módszert alkalmazni annak érdekében, hogy a helyzeteket gördülékenyebbé varázsoljuk.

Mi jellemzi az egocentrikus személyiségeket?

Az egocentrikus emberek mindig a középpontba helyezik magukat, s ezt a környezetük is gyakran megérzi. Miközben másokkal szemben kritikusak lehetnek, ők maguk iszonyúan nehezen viselik, ha bírálják őket. 

Emiatt gyakran magabiztosnak, sőt ellenállhatatlanul vonzónak tűnhetnek, ám ha kicsit mélyebbre nézünk, láthatjuk, hogy sértődősek és nehezen kezelik az érzelmeiket. Kihívások elé állítva sokkal inkább egy dacos kisgyerekre emlékeztethetnek. Talán Ön is találkozott már ilyen személlyel, aki mindent megtesz azért, hogy az ő szempontja legyen az első.

A pszichológusok gyakran hangsúlyozzák az odafigyelést és a türelmet, mint hatékony eszközt az ilyen személyekkel való bánásmódban, a konfliktusok minimalizálásának érdekében.

Kommunikációs módszerek az egocentrikusokkal

Az egyik legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartanunk, amikor egocentrikus egyénnel kerülünk kapcsolatba, az az, hogy megmutassuk, odafigyelünk rájuk. Az ilyen típusú emberek szeretik, ha beszélhetnek magukról, ezért figyelmesen kell hallgatni őket és visszajelezni, hogy megértettük az általuk elmondottakat. 

A velük való kommunikáció során az empatikus válaszok rendkívül hasznosak lehetnek. Ha egy nehéz helyzetről számolnak be, hasznos lehet megerősíteni, hogy megértjük érzéseiket: „El tudom képzelni, milyen nehéz lehetett ez számodra.” Ezek egyszerű mondatok, de fontos szerepük van a kapcsolat erősítésében.

A kritikus megjegyzéseket viszont nagyon körültekintően kell megfogalmazni. Kezdjük egy elismeréssel vagy dicsérettel, hogy tompítsuk a későbbi kritikát. Például ha egy szakmai munka kapcsán visszajelzést adunk, akkor említsük meg először az adott munka pozitív elemét, mielőtt rámutatnánk a javítandó területekre. Ezzel megkönnyítjük a kritika elfogadását.

Hogyan kezeljük a nehéz helyzeteket?

Az egocentrikus emberek néha hajlamosak arra, hogy felborítsák a békés légkört, szúrós megjegyzéseket tegyenek. Ha konfrontációba kerülünk, fontos a határozott, de mégis tapintatos visszajelzés. Sokszor célszerű udvariasan jelezni az eltérő látásmódot anélkül, hogy az újabb feszültséget szülne: „Tiszteletben tartom a véleményed, bár én másként látom a dolgokat.”

Amennyiben bántó módon lépnek fel, próbáljuk elkerülni a konfliktust közömbös reakcióval. Ilyenkor nem szükséges többet mondani, mint hogy „Sajnálom, ha így érzed.”

Az egocentrikus személyekkel nehéz kezelni a feszült helyzeteket, az illető személyiségének érettségétől függ, mennyire nyitott rá, hogy elfogadja más nézőpontját. A kapcsolat jobb megértésében az önismereti munka lehet segítségünkre.

Ajánló