A történetek soha nem pihennek. Amióta az irodalom és a film találkozott, azóta születnek könyvadaptációk: klasszikus regényekből, kortárs bestsellerekből, sőt, manapság már képregényekből és videojátékokból is készülnek filmek és sorozatok. A 2020-as években azonban mintha még inkább felgyorsult volna ez a trend – ma szinte minden sikeres történet számíthat arra, hogy előbb-utóbb a mozikban vagy a streaming platformokon köszön vissza.
Könyvekből a vászonra – a klasszikus út
A könyvadaptáció a filmipar egyik legbiztosabb alapja. Gondoljunk csak a Harry Potter-re, a Gyűrűk Ura trilógiára vagy a közelmúltban a Dűnére. A kiadók és stúdiók számára egyaránt biztonságos befektetés: a könyvek rajongói garantált nézőbázist jelentenek, a filmes világ pedig új közönséget hoz a regényeknek. Ráadásul a streaming-korszakban már nemcsak kétórás mozik, hanem több évadon átívelő sorozatok is készülnek, amelyek sokkal részletesebben bontják ki az eredeti mű világát.
Sorozatdömping – amikor több részben mesélnek
Az utóbbi években egyre több regény kap sorozatformát: gondoljunk a Szolgálólány meséje sikertörténetére, vagy a Shadow and Bone – Árnyék és csont adaptációjára a Netflixen. Ez a forma lehetővé teszi, hogy a könyvek komplexebb szálai is kibontakozzanak, és a karakterek árnyaltabban fejlődjenek. Nem véletlen, hogy a streaming óriások szinte versenyt futnak a kiadókkal az adaptációs jogokért.
Új korszak: játékból film
Ami korábban ritkaságnak számított, ma trenddé vált: videojátékokból is készülnek sikeres adaptációk. A The Last of Us HBO-sorozat például nemcsak a játék rajongóit nyűgözte le, hanem kritikusok és új nézők körében is komoly elismerést kapott. Hasonlóan nagy érdeklődés övezte a The Witcher (amely egyszerre könyvadaptáció és játékadaptáció), vagy éppen a Super Mario Bros. animációs film sikerét. A videojátékok sokszor eleve filmszerű történetmesélést kínálnak, így logikus lépés, hogy Hollywood is egyre szívesebben nyúl hozzájuk.
Miért szeretjük ennyire az adaptációkat?
A válasz egyszerű: ismerősek és mégis újak. Egy kedvenc regény vagy játék karaktereit látni a képernyőn olyan élményt nyújt, mintha újraélnénk a történetet – más médiumban, más eszközökkel, más színészekkel. Ráadásul a vizuális feldolgozás sokszor képes új rétegeket hozzáadni: látványvilágot, hangulatot, vagy akár új értelmezést.
A jövő: mindenből lehet adaptáció?
Úgy tűnik, igen. A tartaloméhes streaming platformok, a rajongótáborokra építő filmstúdiók és a transzmédiás gondolkodás mind abba az irányba mutat, hogy bármelyik népszerű történet „új életet” kaphat. Lehet, hogy hamarosan kedvenc regényünket sorozatként, majd játék formájában is kipróbálhatjuk – és ki tudja, hol áll meg a folyamat.